"Végre itt van, megérkezett!"

A speedrunolásról

2023-02-10 09:17 :: Hírek :: Dvark

Hallhattuk már nap közben a kifejezést barátoktól/munkatársaktól, ha éppen valamire kevés időnk van, és ezért sietni kellene vele. “Speedrunold”. Oké, de hogyan? Mit is jelent a szó?

A kifejezésre sajnos nincsen jó megfelelő itthon, ezért mi csak magyarosan “szpídránolunk”. És mivel egy cikk sem volt, ami kifejti a dolgot mélyen, így most készült ez.

Mi a speedrun?

A speedrunolás egy olyan folyamat, ahol a játékos meghatározott szabályokkal meghatározott pontig játssza ki a játékot a lehető leggyorsabb idő alatt. Ennek nem kell a játék legelejének és a játék legvégének lennie, ez lehet bármilyen rövid (vagy hosszú) szakasz a játék egészében. A run közben a meghatározott szabályok alapján használhatsz útvonalakat, itemeket, glitcheket és egyéb segítő tényezőket.
Speedrunolni bármit lehet. Egy Mariot, egy Zeldát vagy akár egy burrito készítését is. Mindegy, hogy mi az, az a lényeg, hogy minél gyorsabban elvégezd a kitűzött célt a kitűzött szabályokkal. A célokat és a szabályokat a közösség határozza meg, aminek akár a része lehetsz te is, ha van egy jó speedrun ötleted és kapacitásod arra, hogy azt máskonak megmutasd és megcsináld. Emiatt is a speedrun nem csak egy elektronikus péniszméregetés, hanem egy remek lehetőség arra, hogy másokkal megoszd az elszántságodat és képességeidet egy játékkal kapcsolatban. A speedrunolás egyik fele maga a speedrun, másik fele a közös kommunikáció, új megoldások találása és hibalehetőségek kiaknázása. Ha nem a legeldugottabb játékokat játszod napi szinten, szinte biztos, hogy fogsz találni valaki mást, aki hasonlóképp sokat foglalkozik a játékkal.

Honnan ered ez?

Talán a legrégebbi speedrunok a Doomhoz köthetők, mivel ott minden pályának volt egy külön stoppere, ami mutatta a pályán töltött időt. 1993-ban már volt demo támogatása a Doomnak, így tudtak időket megosztani másokkal az emberek. A demo ebben a kontextusban egy tömörített felvétel, amit a játék vissza tud játszani, ha másnak elküldjük azt. Nem egy rendes felvétel (nincs video, se audio), hanem a játék környezetét és az inputokat menti el. Tömör mérete miatt még a korai interneten is gyorsan terjedtek ezek. Így a speedrunolás kezdetekor egyszerre egyetlen pályát runoltak, ami most is egy elismert és sokak által kedvelt módja a hobbi űzésének. Habár a moderátorok annyira nem szeretik, mert sok kis átnézendő feladatot generál.

Milyen speedrunok vannak?

A speedrunokat általában három fő kategóriára osztjuk:
“Fullgame run”, vagyis teljes runok; itt a játék legelejétől a játék legvégéig eljutás a cél, talán a most legismertebb módja a speedrunoknak
“Individual level”, vagyis pálya speedrunok; itt egy adott pálya vagy pályarész teljesítése a cél, nem fogható közre olyan egyszerűen, mert lehet, hogy egy adott pályát tovább le lehet bontani egy-egy rövidebb akcióra, amit uganígy nevezünk. Szóval ez lehet egy pálya teljes kijátszása, vagy egy pályának csak egy kis része (pl csak 1 csillag megszerzése az összes helyett)
“Category extensions”, vagyis a vegyesvágott; itt mindenféle run található, főleg challenge runok, amik a játék elejétől egy adott tevékenység elvégzésig tart. Ilyen például egy modolt pálya kijátszása, az összes játékban található tábla elolvasása vagy akár egy run, ahol minél hamarabb kell meghalnod.

Ezen túl nem mindegy, hogy milyen szabályokkal játszunk speedrunolás során.


A fullgame kategóriák általában az alábbiak:

  • Any%: játszd ki a játékot a legelejétől a legvégéig, minden lehetőséget kihasználva.
  • Low%: hasonló, mint az Any%, de itt a lehető legkisebb százalékos teljesítésre kell törekedni. Ez kifejezhető felszedett itemek mennyiségében, progreess százalékban és egyéb módokon.
  • 100% vagy Max%: Minden lehetséges gyűjthető item, küldetés, mellékküldetés és vásárlások teljesítése. Általában a játékban található “Stats” képernyő alapján követhető dolgok számítanak bele a 100%-ba. Ezen felül a Max% lehet egy külön kategória, ahol tényleg mindent (még a játék által sem nyilvántartott dolgokat) is össze kell gyűjteni.
  • Glitchless: Glitchek nélkül játszd végig a játékot a lehető leggyorsabban. Talán az egyik leglassabb, de legkönnyebben tanulható kategória.

Szokott még ezeken kívül lenni néha egy “No Major Glitches” kategória, ahol a legmeghatározóbb glitchek nem használhatóak a run során.


Példa a vegyesvágott kategóriákra:
  • All collectibles - Csak a gyűjthető kis mütyüröket szedjük össze a fő sztori vonalat mellőzve.
  • All stunt jumps - Például a GTA sorozatban található stunt jumpoknak is külön kategória létezik, ahol is csak az ugrásokat hajtják végre a játék legelejétől időzítve.

Miért speedrunolnak ennyien? Nem puszta időpazarlás a dolog?

Ez a viszonyítási alaptól függ. A speedrunnerek azért speedrunolnak adott játékokat, mert azokat általában már rongyosra játszották és nem tudják, hogy hova lehetne fokozni már a dolgot. Ilyenkor jön elő a speedrunolás, hogy amellett, hogy már 15.-jére kijátszotta 100%-ra a játékot, most megpróbálja azt minél gyorsabban megtenni. Ehhez nagyon sok idő kell, fel kell térképezni egy egész játékvilágot tele lehetséges shortcutokkal, route változtatásokkal és az előbb említett glitchekkel. Egy nagyon optimalizált run nem ér idővel semmit, ha egy olyan méretű glitchet találnak, amivel perceket, esetleg órákat le tudnak faragni az eredeti játékidőből. Ezért is fontos, hogy a speedrunolás előtt rengeteg időt töltsünk el a játékkal, mert az nagyban felhasználható lesz a runok során. Speedrunolással akár a rég elfeledett játékainkat újból elővehetjük, hogy egy új fejezetet indítsunk az életünkben vele. Ezért is lehet nagyban, hogy ilyen sokan speedrunolnak.

Speedrun közösségek és az első speedrunod

A speedrun leaderboardok és fórumbeszélgetések oldala a speedrun.com, de a közösségek általában discordon keresztül beszélgetnek, mivel a fórum formátum nem a legjobb az ilyen típusú beszélgetésekre. A közösségek runnerekből és moderátorokból állnak, akik a runnerek runjait ellenőrzik a fair play érdekében. Ezek az emberek lehetnek runnerek is egyszerre, de ilyenkor ha megengedhető, a saját runját nem fogadja el csak úgy, külső ellenőrzés nélkül.
Ahhoz, hogy egy run elfogadható legyen egy leaderboardon, általában a következőknek kell teljesülnie:
  • Video felvétel hanggal együtt a run legelejétől a legvégéig.
  • Egy Timer, ami mutatja az időt a run során
  • Megfelelő módon kell felvitt adatok a speedrun.com-ra való feltöltés során
Elsősorban keresned kell egy játékot, amivel szívesen töltenél el sok időt, mivel ahogy előbb is említettem, egy világrekord nem 10 perc játékidővel lesz meg. Másodszorra érdemes megnézni, hogy az adott játékot már valaki speedrunolta-e a speedrun.com-on, mert ha nem, akkor valamivel nehezebb dolgod lesz. Szerezd meg a játékot, majd játszd végig egyszer, hogy megismerkedj a játék mechanikáival, a pályák felépítésével és az ellenfelekkel. Már ez előtt érdemes egyébként megnézni, hogy van-e külön közössége a játék speedrunolásának (általában discordon), és ha van, csatlakozz oda. Nézd meg mások runját a játékból és jegyzetelj, hogy mit hogyan csinálnak és milyen útvonalakat használnak. Ha már ekkor látsz egy útvonalat, ami szerinted gyorsabb lenne, kérdezd meg nyugodtan a közösségtől, lehet, hogy nem tudják, vagy van egy specifikus dolog, ami miatt lassabb lenne. Ezek után érdemes megnézned, hogy pontosan milyen szabályok vannak ahhoz a kategóriához, amit te kinéztél. Ha olyat csinálsz a runban, vagy esetleg olyan verzióját használod a játéknak, ami nem megengedett, nem fogják elfogadni a runodat. Ha úgy érzed magadról, hogy felkészültél az első runodhoz, akkor itt az idő felvenni azt.

Kell elsősorban egy rögzítőprogram (általában az OBS-t használjuk), amivel vagy offline rögzítjük vagy élőben közvetítjük valamilyen platformra a próbálkozásokat (Twitch, Youtube). Ezen kívül kelleni fog egy stopper, ami mutatja a run idejét minden pillanatban. Ehhez a LiveSplit nevű programot használjuk, mivel ismertebb játékokhoz van automata splitelés, egyébként meg egy rendezett, könnyen használható felületet biztosít arra, hogy az időinket tárolni tudjuk. Ha jól van konfigurálva, nem csak a run idejét mutatja, hanem mutatja, az előző pályán mennyivel voltunk jobbak/rosszabbak, mennyi a jelenlegi run lehetséges ideje, ha innentől tökéletesen játszol és akár a próbálkozások számát is sok más egyéb hasznos funkció mellett.

Ez most nem egy OBS tutorial, ezért ehhez érdemes más segédletet megnézni, ha nem ismerjük a használatát. A Livesplithez kicsit lejjebb olvashatsz segédletet.

Pakoljuk be a játékot és a LiveSplitet az OBSbe, majd mehet is a run. Ha kész vagy, állítsd le a timert és a felvételt, majd töltsd fel a runodat megvágva (ehhez se lesz most tutorial itt, de egy Avidemux bőven elég a dologra), add meg speedrun.com-on az idődet és a videó linkjét és várj az eredményre. Ha mindent helyesen csináltál, legkésőbb pár héten belül fent lesz a runod a ranglistán.

A Livesplit letöltése és használata

Töltsük le a livesplitet a livesplit.org oldalról, majd miután megnyílt, kattintsunk rá a timerre. Ott az edit splits menüben tudunk állítani be nevet, kategóriát, majd lejjebb pedig az insert below-al adhatsz hozzá spliteket. Nevezd el azokat a hosszú üres csíkra való dupla kattintással, majd igazából kész is vagy ezen a menün. Zárd be, majd nyomj megint egy jobb klikket a programra, most a global settings menüt keresve. Nézd meg, milyen hotkey-eket használ a livesplit és állítsd be neked megfelelően. A “Global Hotkeys” opciót pipáld be, ha nem lenne. ezt a menüt eltüntetve már készen is vagy egy alap beállítással. Mentsd el a spliteket így üresen a programra jobb klikkelve majd “Save Splits” menüt választva. A LiveSplit minden elinduláskor a legutóbb használt spliteket fogja mutatni, de ha be kellene tölteni egy másik játék/kategória splitjeit, akkor jobb klikk majd “Load Splits” opció választásával keresd ki a fájlt. Egy megnyitás után már ott lesznek a split fájljaid előzményként a load menüben.

Ha követted ezt a segédletet és megtetszett a speedrunolás, csatlakozz a magyar speedrun közösséghez, mivel az idei nyáron rendezzük meg a második magyar speedrun maratont.

Link a discordhoz


Kommentek:

Dvark (DVark09) | 2023-02-15 17:38:38

Na jó.

BenyoBoy (BenyoBoy) | 2023-02-11 23:33:02

Nagyon király összefoglaló lett, hiánypótló! Én mondjuk megemlítettem volna még Thomas Runningot, aki 1748-ban találta fel a futást, amikor kétszer próbált meg sétálni egy időben. Az ő érdemei is vitathatatlanok.